Sivut

keskiviikko 30. maaliskuuta 2016

Nuorisovaltuuston esittely

Savonlinnan nuorisovaltuuston tehtävänä on vaikuttaa kaupungissamme nuoria koskeviin asioihin jotka liittyvät opiskeluun ja vapaa-ajan viettoon. Nuorisovaltuustossa on jäseniä kaikista Savonlinnan yläkouluista, sekä toisen asteen oppilaitoksista. Saimme haastateltavaksi Lyseon lukion edustajat Mari Luukkasen ja Oskari Masalinin. Luukkaselle nyt pian alkava kausi on jo toinen ja Masalinille ensimmäinen.

Luukkanen aloitti nuorisovaltuusto uransa Mertalan koulussa, joten toiminta on jo tuttua hänelle. "Nuorisovaltuuston hommasta kiinnostuin, kun ystäväni suositteli lähteä mukaan. Myös isäni on mukana  polittikassa, joten myös se herätti kiinnostusta alkaa vaikuttamaan asioihin." Masalin puolestaan kertoo saaneensa kipinän Nuorisovaltuustoa kohtaan äidinkielen opettajalta Anu Partaselta. "Mielenkiintoani nosti entisestään edellisten jäsenten pitämä esittelypuhe salissa viime syksynä."



Uudet jäsemenne kuvailivat hieman Nuorisovaltuuston toimintaa:
-Yksi kausi kestää 2,5 vuotta, eli meidän tapauksessamme abivuoden loppuun.
-Teemme yhteistyötä Kupunginvaltuuston kanssa ja tarpeen tullen osallistumme     Kaupunginvaltuuston istuntoihin.
-Puheenjohtajanamme toimii Savonlinnan Taidelukiolta Valtteri Raikisto.
-meillä on oma kokous kerran kuussa.
-Viimeisimpänä projektinamme on ollut yrittää saada ilmaisia bussi kyytejä peruskouluikäisille.

Odotukset tulevalle kaudelle ovat yksimieliset: vaikuttaa savonlinnalaisnuorten vapaa-ajanvietto mahdollisuuksiin sekä nuorten yleiseen hyvinvointiin.

Teksit ja kuva: Toni Mikkonen ja Tapio Loikkanen

torstai 24. maaliskuuta 2016

Esittelyssä hyödyllisiä ja mielenkiintoisia kursseja

Lukiossamme on tarjolla monia hyödyllisiä kursseja pakollisten kurssien rinnalle! Laajaa kurssitarjontaa kannattaa hyödyntää! Tässä muutamien oppilaiden kokemuksia vähän erikoisemmista kursseista.

ÄI15 Erikoiskurssi kirjallisuutta harrastavalle, soveltava

ÄI15 kurssilla nimensä mukaisesti luetaan kirjallisuutta. Kurssin suoritukseen kuuluu 18 kirjaa: 6 Suomen kirjallisuuden klassikkoa, 6 maailmankirjallisuuden klassikkoa, 3 kirjaa suomalaisesta ja 3 ulkomaisesta nykykirjallisuudesta. Jokaisesta kirjasta pidetään melko vapaamuotoista lukupäiväkirjaa. Kurssiin kuuluu myös neljä tehtävää: kirje kirjailijalle tai jollekin kirjan henkilölle, kirjavertailu, kirjaessee ja kirja-arvostelu.
Kurssi suoritetaan jollekin koulumme äidinkielen opettajista. Lukupäiväkirjat ja tehtävät voi toimittaa  hänelle esim. Dropboxin kautta. Kurssia on aikaa tehdä koko lukioaika. Itse aloitin kurssin 1. vuoden keväällä, mutta tietenkin mitä aiemmin aloittaa, sen rauhallisemmin voi kurssin suorittaa. Mielestäni ÄI15 on oiva tapa tutustua klassikkokirjoihin, joita muuten ei ehkä tulisi luettua. Luen muutenkin paljon, joten on mukava, että siitä voi melko vähällä vaivalla saada kurssinkin! Suosittelen kurssia kaikille, jotka tykkäävät lukea ja ovat pitkäjänteisiä.
Satu Innanen


ÄI07 Puheviestinnän taitojen syventäminen, syventävä

Puheviestinnän kurssista saa arvosanan, mutta kurssin rennossa ilmapiirissä tuo ei juuri näy. Kurssilla keskustellaan ja tehdään erilaisia puheharjoituksia, sekä käydään teoriassa puheiden sisältöjä ja pyritään vähentämään esiintymisjännitystä. Kurssin monet ryhmätyöt ja keskustelut tuovat ryhmään yhteenkuuluvuutta ainakin pienemmällä porukalla. Koko kurssin yleisen ilmapiirin ja opetustavan rentous kuitenkin tuo sen ryhmähengen myös isommilla ryhmillä. Hyvässä ryhmässä esillä olemista ja puhumista on helppo harjoitella, josta on varmasti apua tulevaisuudessa. 
Joonas Manninen

BI07 Eläinten käyttäytyminen ja lisääntyminen, soveltava

Kävin BI07-kurssin toisen lukuvuoden syksyllä. Kurssilla käsiteltiin etologiaa (eläinten käyttäytymistä) ja lisääntymistä. Se on tarkoitettu ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille, mutta ollessani itse ekalla luokalla sitä ei järjestetty, ja nyt siellä oli kaikkien vuosikurssien opiskelijoita. Kurssille ei ainakaan silloin ollut kirjaa paitsi käytimme välillä BI01-kurssin kirjaa. Kävin kurssin, koska aion kirjoittaa biologian ensi keväänä ja kurssi tuntui muutenkin kiinnostavalta. Ja kurssi olikin mielenkiintoinen. Käsiteltäviä aiheita oli mielestäni sopivan verran, ja teimme tunneilla ryhmätyön valitsemastamme eläimestä. Jokainen teki myös oman työn jostain eläimestä. Itse pidin kurssista, ja suosittelen sitä aiheesta kiinnostuneille ja biologian kirjoittajille.
Susan Saarelainen



MU06 Lauluyhtye, soveltava

MU06 on helppo ja mukava kurssi kaikille musiikin ja laulun ystäville. Kurssilla pääset laulamaan kaikenlaisia, mukaanlukien omavalintaisia lauluja. Pääset myös kehittämään laulutaitojasi yksin ja yhtyeen kanssa, ja esiintymään koulun järjestämissä juhlissa. Kurssille ei ole omaa palkkia, joten yhtye harjoituksia pidetään päällekkäin muitten kurssien kanssa. Tässä oiva kurssi heille, jotka haluavat rennosti harrastaa musiikkia ja laulamista!
Monika Laitinen


AFY1 Anatomia ja fysiologia (Mamk), soveltava


Afy eli ihmisen anatomia ja fysiologia on Mikkelin ammattikorkeakoulun tarjoama kurssi ja siksi se täytyy valita myös mamkin sivuilta. Kurssilla käydään syvällisesti kehomme toimintaa ja onkin siksi hyvä lisä lukion ihmisbiologian kurssille. Varsinkin lihakset ja niiden toiminta käydään tarkasti läpi. Kurssi vaatii panostusta, sillä esim. latinankielisiä nimiä opetellaan paljon. Tunneilla pääsee myös itse kokeilemaan ohjatusti esim. hengityksen säätelyä. Kurssiin panostus kuitenkin palkitaan, sillä siitä saa 2 kurssimerkintää. 
Itse suosittelisin kurssia varsinkin biologian kirjoittajille, mutta oman kokemuksen mukaan bilsa4 eli ihmisbiologia olisi hyvä olla käytynä ennen afya, suurimman hyödyn saavuttamiseksi. Afy on hyvä käydä myös jos aikoo hakea opiskelemaan farmaseutiksi, sillä pääsykoekirjana on sama kirja, jota kurssilla luetaan. Jos siis haluat syventää tietämystäsi ihmiskehon toiminnasta, on afy oikea valinta.
Iita Hinkkanen


ENS1-2 Ensiapu 1 ja 2 (Mamk), soveltava

Ensiapu 1 ja 2 on myöskin Mikkelin ammattikorkeakoulun tarjoama kurssi, joka suoritetaan yhdessä jaksossa yhden kurssin ajassa. Kurssi antaa valmiudet toimia onnettomuustilanteissa sekä kattavan koulutuksen erilaisista ensiapua vaativista vammoista. Kurssi vie yhden kurssin ajan, mutta huomioidaan Lyseolla kahtena soveltavana kurssina ja lisäksi kurssin suorittaneet oppilaat saavat EA 2-kortin, josta on apua työnhaussa ja jatko-opinnoissa. Suosittelen kurssia kaikille, sillä opiskelu on vapaamuotoista, käytännönläheistä ja hauskaa! Ensiapukurssi on ollut ehkä hyödyllisin tähän mennessä käyneistäni kursseista. Kurssi pitää valita Mamkin sivuilta ja kurssikoko on pienempi kuin Lyseolla, joten kannattaa olla ajoissa liikkeellä!
Tapio Loikkanen


LI09 Kuntoplus, soveltava


Liikunnan kuntoplus-kurssin tunnit ovat joka keskiviikko klo 14 alkaen. Kursseja voi suorittaa lukion aikana yhteensä viisi, mutta kipisläiset eivät voi tätä kurssia valita. Tunneilla pelataan usein pelejä tai tehdään lihaskuntoharjoituksia. Kuntoplus-tunnit ovat mukavaa vaihtelua koulupäivään! Vapaa-ajalla on usein hankalaa kerätä joukkueita kokoon, ja tällaisille tunneille onkin kiva mennä koulupäivän jälkeen pelaamaan joukkuepelejä. Itse suoritin vain yhden kuntoplus-kurssin, mutta kursseja voi suorittaa omaan tahtiin lukion aikana useamman miten itse haluaa ja kerkeää. Kurssin suorittamiseen vaaditaan 12 kerran läsnäolon ja 14 tuntia omatoimista liikuntaa.
Maarit Mielikäinen


LI10 Retkeily, soveltava

Katso blogista syksyllä kirjoitettu juttu viikonloppuretkestä Tervastuvalle!


Kansainvälinen vieras lukiollamme

Eilen 23.3 koulullemme saapui vierailemaan Sebastian Mathews, iloinen nuorimies, joka tuli Intiasta Lappeenrannan yliopistoon opiskelemaan konetekniikkaa. Toistaiseksi hän on viihtynyt Suomessa mainiosti ja saanut paljon ystäviä, eivätkä pimeys ja kylmyyskään ole miestä haitanneet. Olin hieman hämmästynyt siitä, kuinka kaikista maailman kaupungeista hän oli päätynyt juuri Lappeenrantaan, vaikka voisi opiskella kyseistä alaa myös kotimaassaan Intiassa.  "Monet sanovat, että Suomessa on yksi maailman parhaista koulutusjärjestelmistä­, ja kokemuksieni perusteella olen samaa mieltä. Täällä on hienoa opiskella", Sebastian selittää.
Meille suomalaisille on tärkeää, mitä muut ajattelevat meistä. Stereotyyppinen suomalainen on ujo, konservatiivinen ja hiljainen, mutta Mathews on todennut nämä oletukset vääriksi. "Minulla on useita suomalaisia ystäviä, ja mitä enemmän heidän kanssaan viettää aikaa, sitä vähemmän stereotypiat tuntuvat pitävän paikkansa."


Suomessa opiskelu on sujunut hyvin, ja kieltäkin hän on oppinut hieman. Eniten suomalaisessa koulutuksessa häntä ihmetyttää opettajien ja opiskelijoiden läheisyys, ja huolettomat keskustelut heidän välillään. "Se on hieman outoa, kuinka paljon opettajat ovat tekemisissä opiskelijoiden kanssa. Intiassa en voisi mennä puhumaan yhtä rennosti opettajani kanssa. Kotimaassani kun on jo loukkaavaa puhutella itseään vanhempia ihmisiä etunimellä", Mathews vertailee. Hän myös toteaa, että vaikka Suomessa opettajilla ei ole paljon auktoriteettia, opiskelijat tekevät työnsä tunnollisesti ja tuloksia syntyy.
Olin oppinut lyhyessä ajassa paljon uutta Intian uskonnoista, kulttuurista, historiasta ja koulutuksesta, mutta mielessäni pyöri vielä yksi kysymys: saavatko intialaiset naiset opiskella yhtä paljon kuin miehetkin? Mathews antoi onneksi oitis helpottavan vastauksen "kyllä saavat", ja sujuvalla englannilla suoritettu haastattelu olikin jo pian ohi. Vielä pari kuvaa nopeasti, ja Sebastian Mathews poistui lukioltamme maistelemaan tavallista ja maustamatonta suomalaista ruokaa.

Teksti ja kuva: Linda Muhonen


Sebastian opiskelee Suomessa yliopistojen välisessä Erasmus-vaihdossa. Savonlinnaan hän tuli Erasmus kouluissa -hankkeen kautta. Hanke välittää yhteyksiä kansainvälisten opiskelijoiden ja  suomalaisten koulujen välillä.

keskiviikko 16. maaliskuuta 2016

Esseekoe aloitti kevään yo-kirjoitukset

Kävimme maanantaina 14.3 kyselemässä abiturienttien kommentteja heti tuoreeltaan äidinkielen yo-kirjoitusten jälkeen klo 12 salin ovien avauduttua. Saimme pysäytettyä muutaman salista kotiin rynnistävistä abeista tarkempaa kuulustelua varten. Kevään kirjoituksethan alkoivat tutusti äidinkielen esseekokeella.
Tässä heidän vastauksiaan kysymyksiimme.

1. Miten meni ja millainen koe oli?
2. Miten valmistauduit kirjoituksiin?
3. Mitä vinkkejä antaisit tuleville abeille?
4. Ja tärkeimpänä: Mitä eväitä oli mukana?

Jere Puolakka

Lyhyt ja ytimekäs vastaus kaikkiin kysymyksiin oli: "Eeei nyt...". Taisi olla kova kiire kotiin lukemaan..

Joona Juuti

1. Ihan hyvin meni, kirjoitin suunnilleen konseptin verran tekstiä. Koe oli vaativa ja aikalailla sieltä itsestään.
2. Luin eilen illalla jonkin verran.
3. Paljon evästä ja vaatetta, sillä sali oli melko kylmä.
4. Eväinä oli kasa leipiä.

Toni Sinisalo

Hänen mielestään koe meni hyvin ja odotusten mukaisesti. Sinisalon vinkkinä tuleville abeille oli "rukoile ja hinkkaa". Tämän jälkeen hän poistui paikalta.

Outi Karhu

1. Koe meni hyvin ja se oli helppo, sillä löytyi minulle mieluinen aihe.
2. Valmistautuminen jäi hieman liian vähäiseksi, paremminkin olisi voinut panostaa
3. Vinkkinäni on, että kuunnelkaa ehdotomasti tunneilla. Sieltä saa parhaat valmiudet kirjoituksiin.
4. Pari leipää ja mehua, sekä suklaapatukka


Pauliina Kurki

1. Koe meni hyvin, eikä ollut mikään erityisen vaikea.
2. Valmistauduin lukemalla muutamia vanhoja yo-esseitä ja koitin välttää niissä tehtyjä virheitä.
3. Olen Outin kanssa samoilla linjoilla, että tunneilla pitää kuunnella
Lopuksi hän kehoittaa ottamaan eväiksi hieman karkkia ja suklaata "palkinnoksi" hyvin tehdystä työstä, esim. ensimmäisen tunnin päästä, kun on jaksanut niinkin kauan tehdä ja keskittyä kokeesen tekoon.


Näistä tunnelmista abiturientit ryntäsivät kotiin hengähtämään hetkeksi ja valmistautumaan seuraavaan kirjoitustilaisuuteen.

Teksti ja haastattelut: Tapio Loikkanen ja Toni Mikkonen
Kuva: Anu Partanen