Sivut

keskiviikko 2. marraskuuta 2016

Esittelyssä Lyseon uudet opettajat



Jouni Ursin käy Mikkelistä Savonlinnassa päivittäin opettamassa matematiikkaa.
Viime keväänä pari opettajaa jäi eläkkeelle koulustamme (Jane, kaipaamme yhä niitä hymiöitä täynnä olevia Wilma- viestejäL ), ja heidän tilalleen saimme uusia opettajia, jotka ovat meille, ainakin melkein kaikille, vieraita. Haastattelimme Saaran kanssa heitä, jotta saisimme vähän tietoa siitä ketä nämä uudet kasvot ovat
Seija Silventoinen opetti aiemmin englantia Punkaharjun lukiossa. 


.

  1. Mistä tulet ja kauanko olet ollut opettajana?


    Katja Juutilainen: Tulen Pieksamäeltä. Olen asunut vaikka missä ja opettajana olen ollut 13 vuotta.
     
    Seija Silventoinen: Tulen Punkaharjulta. Opettaja olen ollut 28 vuotta. Koko tämän ajan olen opettanut sekä yläasteella, että lukiossa. Tämä on ensimmäinen kerta kun opetan pelkästään lukiossa.
     
    Jouni Ursin: Tulen Mikkelistä. Olen ollut opettajana nyt vuoden ja sen ajan olin töissä Keminmaassa.
     
    Anna Kuittu: Olen syntynyt Jyväskylässä ja muuttanut Savonlinnaan opiskelemaan vuonna 2002. Opettajana olen nyt viidettä syksyä aikuislukion puolella ja ensimmäistä syksyä Lyseon lukiolla.
     
  2. Miten päädyit opettajaksi, oliko se lapsuuden toiveammatti?
     
    Katja Juutilainen: Kyllä se oli lapsuuden toiveammatti, toinen oli lääkäri. Pienenä tuli usein leikittyä koululeikkejä.
     
    Seija Silventoinen: No ei se ihan lapsuuden toiveammatti ollut. Kuitenkin olin halunnut opettajaksi ja lukion jälkeen se oli aika selvä, aktiivinen valinta. En opettajaksi väkisin ajautunut!
     
    Jouni Ursin: Jossain vaiheessa opettajan opettajana oleminen oli toiveammatti. Lukiossa se vähän jäi, mutta yliopistossa se nousi uudelleen pintaan. Toimin siellä ensin tutkimuspuolella kandityöhön asti, tämän jälkeen sitten opettajan ura oli valintani.
    Anna Kuittu:: Opiskelin yliopistolla pääaineena venäjän kieltä ja kääntämistä. Opiskeluaikana sain venäjän open sijaisuuden ja innostuin sitä kautta opetustyöstä.
     
     
  3. Mitä parantaisit lukion opetussuunnitelmassa/arvostelussa/ koulunkäynnissä yleisesti?
     
    Katja Juutilainen: Koeviikot olisi hyvä saada takaisin. Viisijaksojärjestelmä saattaisi toimia nykyistä paremmin.
     
    Seija Silventoinen: Minua itseäni harmittaa koulun muutos hektiseen suuntaan. Se sellainen rauha oppia puuttuu tehokkuuden takia. Esimerkiksi kieliä ei voi oppia hetkessä, sillä niiden oppiminen vaatii paljon toistoa. Lukiossa on ehkä vähän liian kova vauhti, ja työmääräkin nousee aika suureksi jakson aikana.
     
    Jouni Ursin: Mielestäni uudet muutokset ovat aika hyviä. Myös sähköistäminen on mielestäni hyvä muutos, mutta siihen siirtyminen on tapahtunut liian nopeasti.
     
    Anna Kuittu: On mielenkiintoista seurata ja olla itsekin osallisena koulumaailman muutoksessa.  On ihan hyvä juttu, että arvostelun muuttotapoja mietitään yhdessä ja toteutetaankin jo. Tekniikka kehittyy vauhtia mutta sen ohella on tärkeää muistaa keskittyä humaanisiin seikkoihin, ihmisyyteen ja ihmisenä kasvuun. Se on mielestäni ensisijaista.
    1. Vielä tähän loppuun: onko jotain mietteitä lyseosta, opiskelijoista tai terveisiä opiskelijoille?
    1. K: Olen kyllä viihtynyt täällä tosi hyvin, ja mielestäni on kiva tulla töihin, oikein odotan aina maanantaita! Pienen alkujännityksen jälkeen olen huomannut että opiskelijat ovat mukavia. Muistakaahan arvostaa ruotsin kieltä ja panostaa siihen!
       
      S: Tulin itse pienestä lukiosta, ja olin vähän varautunut, onhan lyseo aika iso. Opiskelijat olivat kyllä positiivinen yllätys! Nuoret ovat mukavia ja heihin saa kontaktia. Teidän takia tämä työ onkin mukavaa!
       
      J: Opiskelijat ovat ihan kivoja ja järkeviä. Olen viihtynyt täällä. Opetin ennen pienemmässä lukiossa, joten se oli vähän tiiviimpi, sinällään muuta eroa ei ole. Tulkaa vain rohkeasti juttelemaan, ja yrittäkää palauttaa palautettavat tehtävät ajoissa. Tärkeintä on että on se että on edes yrittänyt, kuin että tehtävät olisi oikein.
       
      A: Lyseon porukka on mukavaa ja iloista! On kiva opettaa täällä.






      Kirjoittajat: Tiia Oinonen ja Saara Kylliäinen




       

      Ei kommentteja:

      Lähetä kommentti