Sivut

lauantai 29. maaliskuuta 2014

Lukio + harrastukset = ?

Monet lukiolaiset joutuvat varmaan pähkäilemään, miten saada aika riittämään opiskelulle, kavereille ja harrastuksille. Lukio-opiskelu on kuitenkin vaativaa ja aikaavievää, ja sen yhdistäminen harrastuksiin voi tuntua vaikealta. Itselläni on joskus epätoivoinen olo, kun koulu loppuu neljän maissa ja pitäisi ehtiä käydä kotona, syödä, lähteä parituntisiin yleisurheiluharjoituksiin ja sen jälkeen vielä hoitaa kouluasiat!
    Olen kuitenkin huomannut, että ajankäyttöä suunnittelemalla pääsee pitkälle. Läksyjen teon voi järjestää niille päiville, kun ei ole niin kiire tai sitten tehdä ne vaikka välitunneilla. Tämän lukuvuoden aikana olen kuitenkin joutunut jättämään joitakin harjoituksia väliin, etenkin koeviikolla. Tämäkin tietysti riippuu siitä tavoitteleeko kiitettäviä arvosanoja, vai tyytyykö vähempään. Jos harrastus vie paljon aikaa ja siihen haluaa panostaa, lukioaikaa voi pidentää 3,5 tai neljään vuoteen. Koulumme kipiksen kautta kilpaurheilijoilla on mahdollisuus aamutreeneihin, joista saa myös kurssimerkinnän.
    Harrastukset ovat kuitenkin loistava keino unohtaa hetkeksi koulukiireet ja stressi  minun ei ainakaan tule mietittyä kouluasioita tallilla tai harjoituksissa! Harrastukset tuovat vastapainoa opiskelulle ja näin auttavat myös jaksamaan koulussa.

Haastattelin neljää Lyseon lukion opiskelijaa heidän harrastuksiinsa liittyen:

1. Mikä on harrastuksesi?
2. Mikä on parasta harrastuksessasi?
3. Miten yhdistät harrastuksesi lukio-opiskeluun?
4. Oletko joutunut luopumaan jostain harrastuksesi takia?



Annika Luukkainen, 12c
1. Harrastan yleisurheilua lajina 7-ottelu.
2. Parasta on se, että harrastus on ikään kuin elämäntapa sekä kaikki ihmiset, jotka ovat tulleet harrastuksen kautta, esimerkiksi valmentaja ja ystävät. Treenin jälkeen on myös hyvä olo ja harrastukseni opettaa elämästä erilaisia asioita.
3. Harrastus menee etusijalla ja koulu sen jälkeen. Kipis auttaa niin, että pystyy tekemään aamutreenit, ettei kaikki jää iltaan ja siten koulujutuille jää enemmän aikaa. Käyn lukion neljään vuoteen, jotta jäisi aikaa hoitaa molemmat sillä tasolla kuin tavoittelen.
4. Muille harrastuksille ei oikein jää aikaa, en esimerkiksi ehdi tallille niin usein kuin haluaisin. Harrastuksen ulkopuolisten kavereiden kanssa ei välttämättä ehdi olla. Koululle ei ole niin paljon aikaa.




Vili Hintsa
, 13a
1. Harrastukseni on seurakuntakeskuksella pyöriminen ja isosuuteen liittyvät asiat.
2. Parasta on, kun saa tutustua uusiin ja hienoihin ihmisiin, ja tapahtumat, jotka liittyvät seurakuntaan, ovat yleensä oikein mainioita.
3. Olen saanut jo yhden uskonnon kurssin isoskoulutuksesta, ja seurakuntakeskukselle on hyvä mennä tekemään vaikka läksyjä koulun jälkeen.
4. No enpä oikeastaan. Mitä nyt välillä joudun enintään muuttamaan joskus suunnitelmia kavereiden kanssa.




Linda Heiskanen, 13e
1. Harrastan Savonlinnan Kamppailuakatemialla krav magaa, joka on lähitaistelulaji. Harrastin aiemmin nyrkkeilyä, mutta valmentajani muutettua vaihdoin lajiksi krav magan, jota olen harrastanut nyt pari kuukautta. Sen ikäraja on 16 vuotta, joten aikaisemmin en olisi edes pystynyt aloittamaan sitä.
2. Olen tykännyt krav magasta kovasti! Olen saanut paljon uusia kavereita, oppinut itsepuolustustaitoja, ja samalla lihaskunto paranee.
3. Harrastuksen ja koulun yhdistäminen on sujunut helposti. Treenejä minulla on neljät viikossa.
4. Olen joutunut luopumaan ylimääräisestä vapaa-ajasta. Näen kavereita myös harvemmin kuin ennen.





 Akseli Kärkkäinen, 13e
1. Harrastan laskettelua, lyömäsoittimien soittoa, valokuvausta ja videokuvausta.
2. Parasta on se, että rumpujen soittoa lukuunottamatta ne eivät ole sitovia ja saa itse päättää, milloin harrastaa.
3. Harrastusten yhdistäminen lukio-opiskeluun on sujunut helposti, sillä ne eivät ole niin sitovia.
4. En ole joutunut.



Teksti ja kuvat: Satu Innanen


maanantai 24. maaliskuuta 2014

Abit - ylioppilaskirjoitusten asiantuntijat

Jo yläasteen alusta on kuultu huhuja lukion myötä tulevista, enemmän tai vähemmän pelottavista kirjoituksista. Nytpä kyselemmekin alan asiantuntijoilta, eli abeilta, ovatko ylioppilaskirjoitukset todella niin pelottavat, kuin huhutaan!


Ylioppilaskirjoituksiin valmistautuminen aloitetaan jo hyvissä ajoin, eräät aloittavatkin jo toisella vuosikurssilla. Tarjolla on niin kertauskursseja, kuin kertauskirjojakin. 
- Myös televisiosarjojen ja internetsivujen selailu erikielisenä ilman tekstityksiä on hyvä tapa kerrata kirjoituksiin, kuvailee muunmuuassa pitkän englannin kirjoittanut Tanja Turunen. 


Turunen jatkaa paljastamalla, että jätti ensimmäisen jakson tarkoituksella tyhjemmäksi valitsemalla liikunnan lisäksi vain kertauskursseja saadakseen enemmän aikaa valmistautumiseen. Myös Siiri Piironen on samoilla linjoilla Turusen kanssa. Lyhyiden koulupäivien ansiosta hänelläkin jäi ruhtinaallisesti aikaa valmistautumisen ja kertailun lisäksi myös muihin vapaa-ajan toimiin.
- Jakson vaihtuminen toi viimeisinä päivinä haastetta terveystiedon kertailuun, Piironen mainitsee.

Kuuden tunnin yhtämittaisen kynänkulutuksen myötä tulee yhdelle jos toisellekin takuuvarmasti nälkä. Mutta mitä kirjoituksiin on hyvä ottaa mukaan? Mukaan suositellaan esimerkiksi läpinäkyvään muovipussiin pakattuja eväitä, kuten hedelmiä, leipiä ja vaikkapa pieniä herkkuja epätoivon hetkiin. Juomakin olisi hyvä säilyttää läpinäkyvässä muovipullossa, eli etiketit on tärkeä poistaa. Erään toisen lukion abiturientti-tuttuni kertoo omasta kokemuksestaan, että kanatortilla ei kuitenkaan ole se kaikista paras eväs, sillä sen kanssa kirjoituspaperit eivät ehkä säily tahrattomina.

Jokaisen aineen kirjoituksista on tosiaan selvittävä kuudessa tunnissa. Molemmat abit kummastelevat, kuinka aikaraja tuli etenkin terveystietoa kirjoittaessa yllättävän nopeasti vastaan. Turusen mukaan kuuden tunnin aikaraja terveystiedossa ei meinannut millään riittää kuuden esseen kirjoittamiseen.

Molemmat abit suhtautuvat kirjoitusten vaikeustasoon aika neutraalisti. Englannin vaikeustaso on tunnetusti ollut aina korkea, mutta Turusen mukaan kirjoitukset paljastuivat odotettua vaikeammiksi, etenkin kuuntelu-osuuden puolesta.

Marko Silventoinen

keskiviikko 5. maaliskuuta 2014

Terveisiä lukulomalta



Abiturienttejen lukuloma lähenee loppuaan ylioppilaskirjoituksien lähestyessä uhkaavasti: ensi maanantaina äidinkielen esseekoe aloittaa kirjallisten kokeiden osuuden, joka jatkuu pari seuraavaa viikkoa. Viimeiset kolme viikkoa abiturientit ovat kerranneet enemmän tai vähemmän tuleviin kokeisiin sekä rentoutuneet nukkumalla pitkälle aamuun ja syömällä sitä, mitä kaappien perukoilta sattuu sopivasti löytymään.
Alla tunnelmia yhden abin lukulomalta.

Ongelma: vähintään 75 kurssia takana, eivätkä kurssikirjat tahdo mahtua enää minnekään.
Ratkaisu: pahvilaatikko makuuhuoneen lattialla.

Matematiikan kertausta.
Onneksi internetistä löytyy vanhojen yo-kokeiden lisäksi myös niiden ratkaisut!


Aseet valmiina taisteluun kemiaa vastaan
Ihanaa maaliskuuta kaikille! Paitsi minulle...




Vanhat yo-tehtävät ovat sekä hyödyllisiä että masentavia vaikeudessaan 
Koti alkaa tuntua aivan liian hiljaiselta muutaman koulukirjojen
seurassa vietetyn päivän jälkeen. Spotify pelastaa!


Kuvat ja teksti: Katri Nousiainen